DJ HaGee – 10 godina u «elektrani»

hagee crobot electro technoautor: Domagoj Šavor

Hrvatska elektronska scena izrazito je živa posljednjih 20-ak godina. Autori i DJ-evi su mijenjali podvrste elektronske glazbe, spajali u nove pravce i stvarali neku novu priču. Jedan od zanimljivijih timova na elektronskoj sceni je zagrebački Crobot Crew. Jedna od najnovijih akvizicija Crobota je DJ HaGee koji već čitavo desetljeće svojim electrom i technom razveseljava slušatelje na mnogobrojnim partijima.Povezan si s karlovačkom elektronskom scenom, od Accelerationa pa dalje. Kakvi su tvoji počeci, susreti s elektronskom glazbom prije nego što si je „doveo“ davne 2000 godine u Karlovac?
H: Prva povezanost s muzikom je bila osnovnjak – radio što smo slušali, svašta se tad vrtilo, bilo je tu i neke elektronike. Nije to bio neki underground, Prodigy, Kraftwerk i tako, onda malo ozbiljnije u srednjoj školi gdje sam susreo nove prijatelje i krenuo na prve partije.

Koji su to partiji bili?
H: To je bilo 2000., a prvi party tada mi je bio The Future Sound of Zagreb. U to vrijeme tu su bili i Perfection i Astralis, partiji koji su se održavali u Bestu, a bilo je i manjih partija okolo u manjim klubovima i raznoraznim mjestima.

Oko koje glazbe se to sve nekako kretalo?
H: Prvo sam zagrizao za trance, a nakon godinu dana sam se prešaltao definitivno skroz na techno. U to vrijeme je bio jako aktualan Perfection koji je vodio Petar Dundov. Tu su bila razna poznata techno imena. Danas sam electro DJ, na koji sam prešao obzirom da mi je ta muzika zanimljivija u ovom trenu. Jednostavno, techno je u jednom trenutku otišao na jednu stranu koja mi više nije bila zanimljiva. Nije mi takav gušt to bio. U electru pronalazim više zadovoljštine i odlučio posvetit se više tome.

Kad si krenuo s kupovinom muzike, ploča, kada si kupio prve gramofone i o kojima modelima se radilo?
H: Odmah sam počeo puštati sa gramofona, nisam prije puštao na CD-ima. Igrao sam se na kompjuteru, ali nisam se time profesionalno bavio. To je bilo 2002./2003. godine. Tada sam kupio prve gramofone, bili su Reloop, ništa skupo tek tako da se ima na čemu svirati. To je bila fora kod nas u društvu, imao sam jedan gramofon i mixer, drugi frend je imao drugi gramofon, jedan frend je imao kuću i mi smo se našli, spojili svatko svoj gramofon, mixer i onda smo tamo vrtili ploče. Prvo miksanje u stvari bilo je tamo kad smo se našli – nismo doma imali svu opremu jer bila nam je preskupa pošto smo bili srednjoškolci. To je bilo 2003.

Je li prije bilo teže doći do nove glazbe?
H: Da, da… Totalno drugačija spika nego danas, to se totalno promijenilo. Tad nije bilo ni toliko shopova na internetu, a i nije bilo toliko sigurno kupovati na taj način. Većinom sam kupovao ploče u Hrvatskoj. Bilo je dva-tri vinil shopa u Zagrebu i što je tamo došlo, to je bilo to. Ostalih izvora ploča nije bilo. Danas smo se prešaltali na internet gdje postoje provjereni shopovi i tu se mogu naći ploče i stvarno je izbor velik. Danas uglavnom sve ploče koje kupujem dolaze izvana dostavom na vrata po istoj cijeni kao da recimo odem u CD shop, Vinil shop i da kupim ploču. Ista cijena, a dođe mi iz UK.

Kako si uopće došao u kontakt sa Crobotima i kako je došlo do toga da si sada u crew-u? Danas redovito sviraš na svakom Crobot partiju i čak si član promocije i organizacijskog tima?
H: Dosta techno DJ-a pušta uz techno i electro. U Detroitu, na primjer, oni koji puštaju electro i puštaju i techno i oni ne rade prevelike razlike. Ja sam preko Dave Clarkea, čije sam setove slušao došao do toga. Clark je uvijek tu i tamo umiksavao jednu, dvije electro stvari pa sam nabavio Electro Boogie gdje je samo electro i on me u stvari prvi upoznao s tim electrom. Onda sam preko te muzike koju je on puštao istraživao dalje electro, tko još izdaje electro, na kojim labelovima, tko se s tim bavi u svijetu i tako sam kupio prvu electro ploču. Od techna naletio sam na etiketu Electrix na kojoj mi je bila predobra muzika.
Što se Crobot Crewa tiče, s njima sam došao u kontakt krajem 2007. godine. Upoznao sam se s DJ Xedom. Skužio je da sam u electru, da imam ploče, ali da nisam eksponiran, ne sviram po većim elektro klubovima već samo po doma i na manjim partijima. Pozvali su me na jedan party u CaB Club i kako sam svirao electro kakav oni vole pozvali su me u Crobot Crew.

Koja imena s electro scene ste doveli?
H: Baš sam ulazio u Crew kad je dolazio Boris Divider, u 10. mjesecu 2008. Jackal and Hyde, The Advent je bio u 12. mjesecu, u 2009.godini detroitski DJ Godfather i njemački Dynamik Bass System. Prije toga crew je organizirao svirke Anthony Rothera, Aux 88, Bass Junkie, Exzakt…

Koje su glavne distinkcije između live nastupa, DJ nastupa u elektru – što više izvođači vole raditi, što je više dotaklo samu srž elektra?
H: Volim slušati DJ nastupe ako je neki DJ atraktivan i aktivan, radi na mikseti, skretcha. Sviđa mi se i live nastup jer tu autor prezentira svoju muziku i većinom radimo takva gostovanja.

Možeš li reći gdje vidiš budućnost izvedbe elektronske glazbe?
H: Što se DJ-inga tiče, ne znam, i danas radim na gramofonima, znači sa pločama kupljenim makar se jako puno promijenilo u zadnje vrijeme. Svakim danom imam osjećaj da sve više ljudi izdaje digitalne releaseve, da ploča nekako ne da gubi na važnosti, ploča će uvijek biti ploča nama DJ-ima, međutim da je jednostavno svijet ljudi u muzici takav da im je jednostavnije, brže i jeftinije izdavati na taj način što je ljudima pristupačnije i tako imam osjećaj da se to brže širi – izdavanje muzike na mp3 zapisima. Što se samog puštanja tiče probao sam svirati na Seratou i stvarno je dobro, nije prekomplicirano.

Misliš li da će za pet ili deset godina ploče postati nekakav retro đir izvođenja?
H: Mislim da hoće, za kolekcionare sigurno. Vidim na techno partiju jako puno ljudi svira samo s laptopa. Samo Serato, Traktor Scratch i kaj već ima što se tog tiče. Imam osjećaj da jedino mi još puštamo ploče tako da će budućnost pokazati, ali mislim da će digitalni DJ-ing uzeti jako velikog maha.

Za kakvih pet godina ljudi uopće neće ni znat što znači usklađivanje dvije stvari jer je to dosta razrađeno, da uopće više nema takvog načina sviranja nego je okrenuto sve na nekakve kreativne mikseve, miješanje više stvari odjednom.
Produkcijom se ne bavim iako sam čačkao po kompjuteru ali imam osjećaj što sam više pratio da softveri preuzimaju sve. Prije su se koristile razne mašine i sintesajzeri, a danas imam osjećaj da svako može doma instalirati neki program za produkciju, pikati po tome i raditi muziku. Naravno, uvijek će hardver biti hardver ali ipak ovo je svima nekako pristupačnije.

Ovo se osobito odnosi za nastupe, lakše donjeti laptop nego doći kombijem…
H: Nije isto nositi 200 kilograma opreme ili jedan laptop. Zamislite nekog izvođača koji nastupa svako malo, svaki tjedan – koliko on kila prenese, a svira live-ove u par mjeseci.

Zagrebačka scena je u zadnje vrijeme rasprostranjena u masu crewova i događaju se super stvari. Možeš li usporediti 2008/2009 sa situacijom prije desetak godina?
H: Danas crewovi niču dan za danom, organiziraju se partiji. Sviđa mi se da je mnogo mladih u tome – nije bitno je li netko savršen DJ i koliko popularan nego više da se mladi ljudi izražavaju preko muzike. Crewova stvarno ima puno. Što se tiče electra, tu baš nema puno ekipe, tu su Crobot Crew koji radi electro-electro partije, ekipa iz Siska koja nešto organizira i mislim da osim toga nema electra u Hrvatskoj. Što se drugih stilova tiče, stvarno ne mogu ni popamtiti koliko je ekipa. U Zagrebu je najveća zastupljenost, ljudi se čak natječu tko će kako izorganizirat partije, kako će izvest neku novu shemu. Nije više važno samo dovesti gosta već se ljudi bave detaljima.
Prije je bilo par crew-ova koji su radili partije, dva veća kluba, dva manja i to je to. Nije bilo toliko interneta, foruma, dok danas svaka stranica ima svoj forum, ljudi pričaju o tome, informacije se šire Facebookom, My Spaceom – u roku minutu pošalješ tisuću pozivnica. Informiranost je puno veća i fakat totalno drugačije nego prije. Mislim da sam se prije više guštao na neke izlaske jer sam čekao na određenog gosta čim sam vidio flayer. Danas je sve nekako «na brzaka».

možeš li spomenuti ostale članove Crobot Crewa?
H: U Crobot Crewu smo N-ter, DJ Xed, Bega, ja i Mary. Osnivači su N-ter i DJ Xed koji su sve pokrenuli prije pet-šest godina. Osim DJ-anja bave se promicanjem electro scene u Hrvatskoj i van Hrvatske. Tu su bile svirke i na Exitu u Srbiji i u Bosni, Hrvatskoj, Sloveniji, Americi i po Europi. Xed i Enter izdaju i na stranim labelovima tipa na Twilightsu.

Naravno vidjet ćemo se i u Karlovcu na svirkama.
H: Zahvalio bi vama kaj ste me primili i kaj ste bili sa mnom od prvog dana pa sve do danas. Trebanmo si međusobno pomagati i zato bih htio pomoći svima u Karlovcu koji su me bodrili u prvo vrijeme. Ipak su u Karlovcu bili moji počeci.

Koji si dobar album zadnji slušao? Možeš li napisati koju glazbu najradije slušaš?
H: Mighty Machine od Dynamik Bass System stvarno je (predobar)album, izdali su ga krajem 2008. godine. Dobar album izašao za etiketu Dominance Electricity i proporučujem ga svakome tko voli electro ili se želi upoznati s electrom.
Osim toga slušam svašta od elektronike, no electro prije svega.

HaGee Top 5

Little Computer People (Anthony Rother): jedna od najboljih electro stvari koja stvarno razvaljuje floor, uvijek dobro došla, a i spot je predobar.
Soul of My World i Shut down the system (Boris Divider): s ovim stvarima Divider završava svoje liveove.
Zeta Reticula (etiketa Electrix): prve dvije electro stvari su prejake.
I’m the Enemy (Larry McCormick / Exakt): jako volim Miami style, gore su tri stvari ali izdvojio bih prvu I’m the Enemy vs Exact.
Subsonic Soundscape Sad (Shiver): ova stvar većinom vam je poznata iz emisije o igricama Modul 8.

ADREse:
MySpace: www.myspace.com/djhagee
Crobot Crew MySpace
Crobot Crew


One Comment

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*