Elektronska scena pod udarom ZAMP-a
|Zaštita autorskih i muzičkih prava, služba poznatija kao ZAMP, pokrenula je inicijativu za uvođenje licence za DJ-e koji puštaju glazbu pohranjenu na računalu ili presnimljenim CD-ovima.
Inicijativom pod imenom “Ugovor o privremenom reproduciranju (umnožavanju) autorskih glazbenih djela” namjerava se uvesti godišnje, polugodišnje, kvartalne ili dnevne licence koje će biti dužan imati svaki DJ koji javno izvodi mp3 glazbu pohranjenu na hard disk ili snimljenu na CDima, saznajemo od kontrainicijative pokrenute od poznatijih hrvatskih DJ-eva.
Zakon bi trebao stupiti na snagu već prvog kolovoza ove godine, a ukoliko inspekcija zatekne DJ-a bez ZAMP-ove iskaznice stupa na snagu
01.08. i svatko koga inspekcija zatekne bez ZAMPove iskaznice će biti sankcioniran.
Navedeni Zakon / inicijativa nema veze sa mehaničkim pravima koja su ugrađena u cijenu pri kupnji mp3 datoteke ili paušalom koji plaćaju klubovi. Licenca se ne odnosi na DJ-eve koji puštaju glazbu s originalnih CD-a ili vinila.
ZAMP predlaže tarife za DJ licence koje će se kretati od 150 kuna za jednodnevnu do gotovo 4.500 za godišnju, a koje predpostavljaju korištenje 10.000 pjesama godišnje.
Kontrainicijativa DJ drži kako je cijena godišnje naknade pretjerana jer će tako biti najviše pogođeni upravo DJ-i koji nastupaju “rekreativno” po malim klubovima i barovima, nerijetko samo za putne troškove.
Postoji pitanje na koji način će ZAMP provjeravati o kojem se broju puštenih pjesama tijekom godine radi, što s DJ-evima koji puštaju creative commons glazbu, što s DJevima koji puštaju legalno kupljenu glazbu nezavisnih producenata koji nisu u sustavu ZAMP-a ili, pak, puštaju vlastite skladbe.
DJevi, na čelu s Ivanom Komlinovićem i Bondageom, pokrenuli su alternativni prijedlog u kojem bi cijene licenci bile znatno niže od predviđenih od strane ZAMP-a.
ZAMP predlaže sljedeće tarife za DJ licence:
– godišnja naknada: 3.400,00 kuna + PDV
– polugodišnja naknada: 2.000,00 kuna + PDV
– tromjesečna naknada: 1.176,00 kuna + PDV
– dnevna naknada: 150,00 kuna + PDV
Ukoliko želite podržati prijedlog za smanjenje tarifa ili dobiti više informacija obratite se na e-mailove ikomlino@gmail.com ili info.bondage@gmail.com.
možete li otkriti kaj vele u ZAMPu na sljedeće situacije i kome će ići naknada ukoliko taj prijedlog prođe:
1. DJ kupuje muziku od producenata direktno putem net servisa ili direktno sa stranica tih producenata i plaća putem Pay Pala.
zanima me kud će ići ta sredstva od autorskih prava koja naplati ZAMP.
2.DJ No.2 na partijima koristi isključivo vlastitu glazbu tj glazbu koju je sam napravio. kome ide naknada od primjerice njegove licence
3. ako se koristi glazba pod creative commons licencom-bendovi i dji koji rade i tako licenciraju glazbu ne traže nikakvu naknadu. treba li i DJeu koji vrti crative commons mjuzu licenca i ako da, nakon što se uplati na čije ime se uplaćuje naknada
imam jedan dodatak:
4. dj dobije glazbu od kolege dj-a/producenta koji mu preko maila ili file-sharing sustava pošalje takozvani “dub” koji još nije službeno ni na jednom labelu, ili je “forthcoming” za neki label, tj. izlazi uskoro.
.. to bi bio neki ekvivalent “white label” vinilu za dj-e koji koriste i vinile.
e sad, kako to regulirati???
to je ok, zbog čega bi dj zaradjival pare na tudjim autorskim djelima dj ako ima vlastitu produkciju neka izda cd, singl ili što već i neka ubere pare od zampa za izvodjenje svojeg autorskog djela,, dj-evi bi trebali svoje plax liste slat zampu isto kao što to čine tv i rdio postaje
PS… dosta je već što 99.9% dj-eva nema orginalnu glazbi već downlouda,skida sa neta i samim tim ne podupire glazbenu industriju od koje jednog dana kada/ako postane neko i nešto (ima nešto vlastito ) očekuje neki suport
@Z – ovdje se iskljucivo govori o dj-ima koji kupuju glazbu s online shopova ili direktno od izvodjaca..
cinjenica je da status dj-a u hr nije takav da svi mogu pokriti troskove od gigova da plate npr 4000 kn godisnje za do 10000 kupljenih traka.. btw 10000 kupljenih traka dodje oko 15-20000 dolara, a jos se na to placa skoro 1000 dolara marze…
inace, dji cesto sviraju za putne troskove, za usluge poznanicima i frendovima.. samo na vecim festivalima i kod uigranih ekipa / programa mogu ostvariti neki zamjetni honorar.. ovaj potez od zampa apsolutno ubija slobodu da se svatko tko si je dao malo truda, prati glazbu i kupuje nova izdanja kreativno izrazi kroz glazbu – sto je na kraju krajeva, digitalna revolucija i omogucila vecem broju ljudi..
Bilo kako bilo, ovakva praksa postoji u svim razvijenim zemljama. Zanimljivo je da odjednom svi govore kako isključivo kupuju glazbu ili sviraju vlastitu. Pitam se samo zašto su forumi prepuni rapidshare, torrent i sličnih linkova. Glazba je uvijek bila skup sport, a DJ ekskluzivno zanimanje i takvo bi trebalo biti i danas, a ne da se sa dva spržena CD-a ‘ko se sjeti nazove DJ-em pa svira za cugu u lokalnoj birtiji.
@ OF THE WALL: tvoje mišljenje je strogo liberalno kapitalističko i elitističko: DJati mogu isključivo umjetnici koji debelo naplaćuju svoje nastupe i koji se vrte isključivo u sferi komercijalne glazbe dok bi onima koji sviraju za svoj gušt, za ekipu ili neku manje komercijalnu glazbu (a u hrvatskim okvirima to su i trance, dubstep, electro, idm, eksperimentala, industrial i sl.) to bude ovakvim, da ne kažem goru riječ, segregacijskim zakonima ograničeno. ako se lihvarskom zampu ne stane na kraj za koju godinu ćeš i ti morati promijeniti mišljenje (ako se ne prebaciš na narodnjake ili postaneš david guetta/tiesto, što po svemu sudeći nećeš)
hahaha…ma vidi ti zamp…samo neka dodu…imam pun book originala,hrpu vinila i samarcinu za svakog ko mi digne zivce zbog przene mjuze…ljepo su si oni to smislili…takve su stvari samo kod nas moguce,u zemlji seljaka na brdovitom balkanu,di nas vec stoljecima jebu jedni te isti pojedinci iz narastaja u narastaj….dabog da im sjeme postalo nereproduktivno i svi pocrkali u najgorim mukama…banda kapitalisticka…hahaha!
@ANARCH&JA…vidio sam negdje na nekom od foruma da ”DJ” slavodobitno konstatira kako je vidio da na CD-u postoji text ALL RIGHTS RESERVED ETC. ETC..i čudom se čudi. Drugi mu na to odgovara DA, IMAŠ PRAVO…I JA SAM TO JEDNOM VIDIO NA NEKOJ STAROJ PLOČI. Samo o tome je riječ…klinac nikad nije vidio legalan nosač da bi obratio pažnju kaj na njemu piše. Terms & conditions na download siteovima naravno ne čita jer mu to ne treba. Zakači se na rapidshare (koji također ne plaća) i sa dva zapržena CD-a u lokalnoj birtiji koja, BTW ima radno vrijeme do 2 ujutro ili duže ubija disko klubove i klubsku scenu općenito uključujući i alrenativnu-trance, dubstep, electro, idm, eksperimentala ili bilo koji drugu.
Konkretno moj primjer:
veći dio muzike koju vrtim je nekomercijalna mestizo muzika, i to porijeklom iz zemalja latinske amerike, španjolske i slično. većina izvođača sami daju da se njihova muzika skine sa njihove official internet stranice i zapravo potiču dijeljenje svoje muzike. neki od njih su mi mejlom slali pjesmu po pjesmu najbolje kvalitete zvuka jer sam ih to zamolila.
manji dio muzike koju vrtim su reggaeton extended miksevi koje mi dobrim dijelom pošalju sami dj-i ili ih sama napravim.
i sad će se tu netko ubacivat među nas?? to mi zvuči kao najobičnije reketarenje. neka mi zamp sredi dobro plaćene svirke pa ću im sa zadovoljstvom dat 10%. u protivnom, neka odjebu i neka se ne diraju u underground i vrijednosti koje ne razumiju…
Prosječni vinil mi košta 150-200 kuna.
Radim 50% mp3, 50% vinil, a ove mp3ice koje puštam NE MOGU nigdje kupiti?
Koga je ubijam s time??
hvala bogu na megauploadu, depostifilesima, rapidshareu, mediafireu itd…
@ of the wall/anarch&ja: tu seslažemo da lokalne birtije i kafići ubijaju diskoteke. englezi su to riješili pa im pubovi rade do 22 ili 23, a poslije ko hoće nek ide u disko,a ko neće doma. to se trebariješiti lokalnim propisima a ne da gradovi proglase kafiće i pizdarije noćnim barovima i nutra puštaju salsu, jugorok i zrče haus. taj problem se neće riješiti ovim nametima nego će se ubiti nekomercijalna mjuza. a iz baš takvemjuze se radio i haus i punk i svi pravci koji su danas mejnstrim. nek DJ i potpišu petciju referendum ili koji drugi k***c protiv monopolističkog Zampa
Glupost! Dj-i su i tako potplaćeni, te se moraju dodvoravati vlasnicima lokala- koji naravno imaju sav profit. Da ne spominjem da danas Dj mora biti i promotor, PR i još svašta nešto da bi mogao uopće svirati (tj. stvarati promet na šanku). Svaki konobar zaradi 2-3 puta više od Dj-a, a sad bi mu još trebala i tajnica koja će zapisivati izvedena djela. Osim toga Dj promovira izvođače, zamislite da vam Udruga proizvođača tenisica naplaćuje nošenje njihovog loga! Honorar u ovom slučaju- za prosječnog Dj-a bi morao iznositi barem 200eura, a trenutno su cifre 3- pa čak i do 4!!!! puta manje.
negdje se treba povući granica. nema muzika isključivo komercijalnu ulogu. ovo što ja vrtim zapravo uopće nema komercijalnu ulogu, ali zato ima kulturološku, sociološku, edukativnu… da radim ovo zbog para, davno bih prestala. a sad će mi neka parazitska organizacija zabranjivat “volonterski” rad u kulturi i otimat cde i opremu?!
i da se recimo napravi kategorizacija dj-eva na komercijalne i nekomercijalne, ja ne želim biti evidentirana u takvom sustavu i nemaju me pravo evidentirati protiv moje volje. dosta mi je što imam jmbg, oib, ali to znam da je nužno.
a i te cifre za platit izražene u apsolutnim vrijednostima??
koja je logika da istu cijenu plaća netko tko vrti za 1500kn po nastupu plus putni trošak i netko tko vrti samo za putni trošak?
čak i razumijem jadne dj-e koji su potpisali pakt. paraziti su uveli reket u sred sezone i nisu ostavili nikakvu alternativu dj-ima koji ljeti žive od toga…
Bijednici koji su u životu snimili jedan ili nijedan hit žele na osnovu toga osigurati budućnost unucima – otud ide pritisak na DJ-e. Btw. mogu DJ-i sami riješiti svoje probleme pa u tu svrhu glasam za krovnu DJ organizaciju jer nema ZAMP pravo na to što traži. Kome oni prikazuju liste isplaćenih honorara.
A i da pokažu – sve sama laž! Glazb. urednici prijavljuju liste koje sviraju na radiju – daleko je to od istine. Po klubovima se svira najviše narodnjaka (to je realnost, nažalost) , pa me zanima hoće li isplatiti honorare Šabanima , Cecama , Draganama…..??? A što sa istim tim glazbenicima koje se kao štiti? Pa oni gotovo svi “sviraju” sa midi fileova i to tuđe pjesme u istoj mjeri kao DJ-i (s tom razlikom što su DJ-i vjerniji u interpretaciji)??
…..e da, kad moćna DJ organizacija zaživi u Hrvata , valja obećati da nijedan DJ neće zavrtjeti tu domaću preskupu mjuzu – baš bi bilo interesantno vidjeti tko tu dobija , a tko gubi!! Mislim da sami izvođači najviše profitiraju upravo na gažama – sve ostalo pljačkaju oni koji se bore da nam bude dobro.
P.S. Nemojte nas više braniti , u P.M.!
Ja sam jedan od onih koji nikada nisu pokušali puštat muziku u digitalnom formatu, već 17 godina kupujem ploče i samim time i pravo na javno izvođenje.
Nemožete mi ništa, sa najlošijim odvetnikom dobivam eventualni spor sa sudom.
@MLDJ
Istina.
Koliko sam ja upoznat sa zakonima u HR zapravo NE POSTOJI legalna glazba ili legalni medij koji se može javno izvoditi.
No, pogledaš li malo po MP3shopovima, pa čak i na originalne CDove svuda ćeš naići na tekst “Nije za javno izvođenje” dok na pločama toga natpisa nema.
Rekao bih da zato ploče i prolaze.
Ne vidim uopće razlog niti smisao ove pobune kao ni glupih izjava tipa “Izvođači koje ja puštam ionako ne dobijaju ništa od toga, bla bla…”
Opcije su jasne: 50-100 Kn za 1 ploču ili gore navedene tarife za MP3ce
Ja biram ploče, a samim time i daje svoju podršku artistima koji su ih izdali
http://www.beat.hr/rjesavanje-naknade-zamp-a-na-pantovcaku