Elemental: cenzurirali su nam spot zbog političara

elemental remi shot width=Donosimo intervju s Mirelom Priselac Remi i Lukom Tralićem (Shot) iz grupe Elemental.

Remi i Shot u razgovoru otkrivaju kako su počeli sa svirkama, vlastitom odnosu s publikom, te kakva je bila njihova reakcija na bojkot spota i pjesme „Zašto te imam“.

Riječki klub Gruw krajem siječnja ugostio je grupu Elemental, koja je tu nastupila u okviru promotivne turneje za album Vertigo. Tri tjedna nakon Rijeke, nastupili su i u rovinjskom klubu Shakakha gdje je raznolika publika iz cijele Istre još jednom dokazala kako su ovakvi koncerti ono što nedostaje.

Sedmeročlana skupina je u zadnjih nekoliko godina začudila javnost svojim izravnim i oštrim tekstovima o kojima progovara našoj riječkoj suradnici, Matei Lacmanović:

Mladi se trude probiti na glazbenu scenu, izražavaju se kroz stihove, repaju u improviziranim studijima, kako ste se vi probili na scenu?

Remi:  Upravo si opisala taj tijek. Neke stvari se nikad ne mijenjaju. Isto tako smo počeli okupani entuzijazmom i željom da svoje mišljenje, za koje smo smatrali da je ispravno, najpametnije na svijetu i BITNO, podijelimo s drugima. U našem slučaju snimalo se kod Shota u dnevnoj sobi kada roditelja nije bilo kod kuće: mikrofon bi zalijepili za kvaku od prozora, Shot je metar pored stiskao stop, play ili record, u lijevoj ruci si držao improvizirani pop filter koji se sastojao od žice i najlonske čarape koja je bila navučena preko toga, a u desnoj tekst i repao.

Istovremeno ste studirali i bavili se glazbom; je li vam tada priritet bio diplomirati ili probiti se na glazbenoj sceni?

Remi:  Nismo nikada razmišljali o bavljenju muzikom kao proboju, jednostavno smo radili tu muziku koja je imala određenu publiku jer je tada rap u Hrvatskoj počeo dobivati na snazi i ozbiljnosti, te izašao iz nekakvog undergrounda u mainstream.

Shot:  To nam je uvijek bio hobi. Znaš ono, to ti je zezanje i to ti je baš super. Netko ode u parkić i oblije se i tako provodi slobodno vrijeme, a mi smo radili muziku.
U jednom trenutku samo shvatiš da to sve ide, ide, ide i onda se taj hobi pretvori u nešto što ti čini bitan dio života, zatim u nešto što oduzima bitan dio vremena. Mislim da sada možemo reći da je bend i sve oko benda praktički full-time posao. Još da bude plaćen kao full-time posao i bit će super.

Je li Elemental dovoljan za preživljavanje ili imate poslove sa strane?

Remi:  Dovoljan je za preživljavanje, ali tu staje priča.

Shot:  Pazi, mi možemo, kad je lud mjesec da se svira pet gaža mjesečno, zaraditi prosječnu hrvatsku plaću. Međutim ona nema svoju vrijednost kao plaća zarađena na regularnom poslu jer ovo je profesija bez davanja – staž, socijalno, to nije regulirano uopće kod nas. Sve i kad hoćeš da ti to bude glavni posao i jedina stvar kojom se baviš u životu, u očima porezne uprave, države i svih tih činovnika nisi zapravo ravnopravan kao ostali. Svi mi radimo nešto sa strane, s time da smo si zbog Elementala našli nešto sa skraćenim i/ili fleksibilnim radnim vremenom. Samo od benda bi strašno teško živjeli, skoro pa nikako, bez obzira što sad sviramo gotovo svaki vikend.

U koji žanr biste smjestili Elemental?

Shot:  Crossover svih žanrova.

Remi:  Osnova je hip-hop jer se repa, onda moraš to nekako strpat pod hip-hop. Da neki stranac to čuje bez da išta razumije, vjerojatno bi rekao da je to hip-hop. Toliko je toga prošlo kroz naše pjesme, toliko tazličitih žanrova i utjecaja, da je teško stavit nas u jednu ladicu, ali meni je to super. Volim biti raštrkana po nekoliko ladica, što bolje zbunimo glazbene kritičare, tim bolje. Ne valja biti predvidljiv, čak ni u tom smjeru definiranja u koju ćeš se ladicu stavit.

Autori ste svojih tekstova i glazbe. Što mislite o izvođačima koji pjevaju o teškom životu kojeg nisu uopće prošli, već je tekst kupljen?

Shot:  Zato se oni zovu interpretatori. Tog je uvijek bilo; s jedne je strane to gadljivo, s druge strane prihvatiš činjenicu da je to oduvijek postojalo i da je to dio muzike. Sigurno postoje fenomenalni interpretatori tipa Ivo Robić i te fore, ali to je kao da ideš uspoređivati kombi i auto, to su dvije odvojene kategorije. Po stranoj terminologiji se zna da postoji singer – songwriter i postoji performer, kod nas to nije podijeljeno ni u jeziku. Kod nas 99% estrade kupuje tekstove.

Remi:  Meni je to odvratno. Ja ih zovem kolektori, idu kao pčelice od cvijeta do cvijeta i skupljaju med.

Kakva je bila vaša reakcija na cenzuru pjesme „Zašto te imam“? Mislite li da bi vas u razvijenijoj zapadnoj zemlji također cenzurirali?

Shot:  Problem je što ovo nije bila cenzura, ovo je čak još puno bolje. Imali smo scene tipa „Mi ćemo vama vrtiti spot, dajte to spominjite“. Čekaj malo, mi da vama radimo reklamu zbog toga? Mislim, ne morate ga vrtiti ako vam se ne sviđa. Imali smo situaciju da nam nikad nije bilo direktno rečeno „E mi vam nećemo vrtiti taj spot“, nego je uvijek bila priča „Joooj, daj pošaljite opet DVD „ ili „Beta kazeta se izgubila“, „Traka se sjebala“, te nekakve spike. Odjednom ti pola elektronskih medija veli „Baš nam je nestalo iz arhive“.

Remi:  Mislim da bi to bilo cenzurirano i u nekoj razvijenijoj zemlji. Koliko god mi mislili da su neke susjedne ili dalje zemlje civiliziranije od nas, nisu baš toliko. Istina da je kod nas demokracija strahovito mlada i treba proći još mnogo vremena da bi mogli narasti i nekako se razviti, ali ne treba kovati u zvijezde druge europske zemlje. Svakako bi bilo cenzurirano jer je pozicija političara u svim zemljama poprilično skliska i poprilično zaštićena. Teško da će koja zemlja tek tako raskrinkati svoje političare. Ako se već ne bi cenzurirao, onda se ne bi vrtio toliko koliko bi se vrtili drugi spotovi. Cenzura nije bila potrebna jer spot nije prikazivao ništa što bi bio sociološki tabu, nisu se incestuozne slike pojavljivale u spotu, seks sa životinjama i ostalo. Pokazivali su se hrvatski političari i s naše perspektive tu nije bilo apsolutno nikakve potrebe da se tako nešto cenzurira, ali jebiga, ljudi su osjetljivi, političari pogotovo.

Koje biste mlađe izvođače s prostora bivše Jugoslavije izdvojili kao kvalitetne?

Shot:  Baš smo jučer komentirali kako se u Srbiji događa veliki boom alternativnih bendova koji su kod nas jedva znani. Kod nas se unazad 2—3 godine pojavilo novih autorskih bendova koji znaju što hoće, znaju što rade i rade to dobro sa svim možebitnim dječjim bolestima. Previše se puta dogodilo da pomisliš:“Ajme, sad će se dogoditi taj boom, to je to, super, ove godine će izać pet novih JEBENIH bandova!“, i onda nakon toga – niš.

Remi:  Što se tiče cijele regije, poštujem Frenkieja iz Bosne, iz Srbije Marčela, Struku. Od naših sam čula demo jedog mladog benda, zovu se Strings. Kad smo svirali u prostorima za probe, prije/poslije nas bi svirali neki mladi bendovi što je sjajno zato kaj znači da postoji nekakva ekipa u undergroundu koja brije i koja fakat želi svirat. Ne bojim se za hrvatsku glazbenu scenu, samo moramo još malo poraditi da iščešljamo ove stare mastadonte koji se nikako ne daju iščešljat.

Kakva je veza između Elementala i zadarskog benda Postolar Tripper?

Shot:  Priča s Postolarima je krenula davno kada su oni radili svoj prvi album. Tada sam radio u jednom zagrebačkom studiju i surađivali smo po službenoj dužnosti, skompali se… Sad radimo na novom albumu, generacijski smo tu negdje, postali smo ekipa. Dogodilo se jednom da smo u Zadru imali zajedničku probu, trebali smo napraviti zajedničku stvar, ali to je ispao totalni krkljanac..
S profesionalne strane oni su užasno kvalitetan bend, a s privatne strane se kužimo.

Nedavno ste sudjelovali na Diversidad Expirience projektu; što je to i koji je cilj projekta?

Remi:  Projekt je pod patronatom europske komisije European Music Officea, vrlo je ozbiljna špreha, nije zajebancija. Nama je velika čast što su nas zvali jer je konkurencija bila ogromna, praktički su svi urbani izvođači iz cijele Europe bili u istom bubnju. Ekipa je s ovog područja izabrala nas i Frenkija. Snimali smo album u trećem mjesecu, uključeno je 20 glazbenika, pjevača, producenata… Skupili smo se u Bruxellesu, snimili smo taj album koji ima 14 pjesama, a izlazi 14.veljače u distribuciji Menarta. Nedavno smo bili u Parizu gdje smo uvježbavali nastup. Nastupili smo u Groningenu na Eurosong festivalu, uspjeli smo od neorganizirane gomile ljudi napravit super nastup. Sad ćemo s tim nastupom imati svirke u Parizu i Beču u svibnju.

Shot:  Stvarno nismo znali što očekivat; je li to njima nekakvo zezanje ili je to ozbiljan rad. Na kraju se pokazalo da je stvar puno ozbiljnija i da su svi ti izvođači u svojim zemljama zvijezde, ali ono, za ozbiljno, primjerice Nach iz Španjolske. Došli samo s kompleksom manje zemlje, međutim stvari su super funkcionirale i skužili smo da im možemo parirat. Privatno nam je to jedno odlično iskustvo. Imaš 10 dana da uvježbaš nastup s 20 ljudi koji nikad zajedno nisu stali na binu. Nikad! Radi se fokusirano, dobro je organizirano, da smo na kraju žmirećki mogli funkcionirati. Recimo, kod nas nema prostor gdje se mogao uvježbavati koncert, binu sa razglasom i svim.

Pjesme snimljene u sklopu Diversidada sadrže više jezika. Naime, svaki je izvođač svoju dionicu izveo na svom jeziku; mislite li da će to biti problem publici?

Remi:  Mislim da je to i svrha Diversidad projekta zapravo. Njima je bila glavna premisa kad su nas upoznavali s projektom da zadrže različitost, sam naziv „diversidad“ to govori. Prije mene su repali Francuz sa svojim „pitkim“ jezikom, zatim Španjolac koji samo rrrola vokale i nakon toga doletim ja sa svojim tekstom i shvatiš da zvučiš kao strojnica, samo bacaš te „c,č,ć,b,đ,d…“, shvatiš koliko je ritmika našeg jezika tvrđa i čvršća, možda i prigodnija za agresivniji rap.

Shot:  Rekli su nam da ne mogu naš jezik povezati ni s čime. Nama je bizarna stvar da se vani CD-i čak i prodaju, a da je u knjižici CD-a tekst s engleskim prijevodom.

Remi:  Većina pjesama ima refren na engleskom, tako da ćeš razumjeti barem jedan dio pjesme.

Što slušate u slobodno vrijeme kad se vozite na gaže?

Shot: Ja slušam Pink, onda isto tako slušam Pink i slušam Pink, za razliku od pizdarija koje Remi sluša.

Remi:  …ne slušam Pink, imam glazbenog ukusa.

Shot:  Moram priznati da sve manje slušam hip-hop. Sve je teže i teže naći dobar hip-hop, ali zato sam sada ubrao neke izvođače i albume, pa mi se vraća vjera u njega. Svašta slušam, teško je muziku danas stilski razdvajati. Meni je varijanta da tražim nešto gdje ima trunke iskrenosti. Kod izvođača tražim iskrenost.

Znači bitniji je tekst od glazbe?

Shot:  Ovisi. Kad ti padne pod ruke novi album, prvo slušaš muziku, jer ti za tekst treba više vremena. Ako je dobra muzika, slušaš album recimo 5 dana. Ako je dobar tekst povrh svega, onda to nije 5 dana, nego mjesec dana. Jedno s drugim mora ići obavezno.

Biste li održali koncert da vam se pojavi 20-ak ljudi?

Remi:  Održali smo ga za 32 u Osijeku prije 3-4 godine, padala je kiša…“

Shot:  Održali smo ga za 7 ljudi na Budeku. Nađeš se u situaciji – Ma zašto mi ne bi odsvirali? Ovi ljudi fakat imaju namjeru pokisnuti, fakat su face. E jebote, onda ćemo odsvirati!“

Remi:  Kad je bila kiša u kampu Šimuni prošlo ljeto, bilo je malo ljudi jer je bio prolom oblaka, pa smo ekipu koja je bila dolje u publici pozvali na stage kod nas. Mi smo svirali, a oni brijali gore. Mi se međusobno nismo vidjeli koliko je ljudi bilo oko nas.

Što je najčudnije što vam se dogodilo na koncertu?

Remi:  Nije ni jednom bila neka negativna čudna stvar. Jedom mi je čovjek pružio ruku i stavio nekaj u nju, ti otvoriš šaku i vidiš umjetni zub. Netko mi je dao svoj jebeni zub!

Jeste imali neugodnih situacija sa zaštitarima?

Remi: Bilo je situacija da su se ljudi potukli u publici, pa smo mi sa stagea reagirali, ali sa zaštitarima nisamo imali nikakvih scena.

Shot:  Zna biti klubova gdje se sam klub precijeni pa stave tri zaštitara i zaštitnu ogradu, onda mi molimo ono – dajte maknite ogradu, jebote ograda.

Koji su vam planovi za budućnost?

Remi:  Preživjeti ovo ljeto, napraviti još jedno pet singlova sa zadnjeg albuma, raditi super spotove, svirati po cijeloj bivšoj Jugi, a s Diversidadom i po cijeloj Europi i zabavljamo se.

Shot:  Planovi su da bude bolje, uvijek može biti bolje.


Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*